Strona świetlicy szkolnej rok 2021/2022.

Działania świetlicy szkolnej:

Wrzesień:

We wrześniu świetlica szkolna działała w oparciu o plan pracy świetlicy „ Świetlica – wesołe i kreatywne miejsce w moje szkole” oraz kalendarza świąt nietypowych (we wrześniu Dzień Kropki i Dzień Spadającego Liścia)

Początek września był głównie czasem organizacyjnym;

– obfitowała w zabawy integracyjne mające na celu zapoznanie nowych uczniów uczęszczających na świetlice ze starszymi kolegami

– został wspólnie omówiony regulamin świetlicy i zasady jakie w niej obowiązują

– nowi uczniowie poznali z pomocą starszych kolegów zasady najciekawszych gier planszowych znajdujących się w świetlicy szkolnej

– wykorzystując zbiory biblioteki szkolnej uczniowie poznali technikę fingerprint, którą wykorzystali do malowania jesiennych obrazów palcami celebrując jednocześnie przypadający we wrześniu Dzień Kropki

– z okazji nadchodzącej jesieni dzieci podczas wyjść na świeże powietrze utrwalili cechy pór roku wynikające z cykliczności roku, zbierali dary jesieni, które wykorzystali do tworzenia prac plastycznych np. portret z wykorzystaniem liści przygotowany na Dzień Spadającego Liścia

– integrowali się i uczyli współpracy przygotowując kolorowankę XXL – Jesienny Liść

– przygotowywali plastelinowe zwierzęta

– grali w gry rozwijające logiczne myślenie: szachy, rummikub, fits, katamino

– konstruowali budowle z kartonów, klocków magnetycznych, wafli i miniwafli

– tworzyli kamyki szczęścia

– szczególnym dniem był Dzień Chłopca – naszym wychowankom zostały wręczone przygotowane przez dziewczynki medale superchłopaka, odbyła się z tej okazji minidyskoteka świetlicowa a także karaoke. Tego dnia było bardzo wesoło. Wszyscy dobrze się bawili. Z niecierpliwością czekamy na kolejny miesiąc.

Październik

W drugim miesiącu roku szkolnego czas w świetlicy szkolnej upływał intensywnie. W październiku dzieci brały udział w światowych dniach:

– DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA – uczniowie, aby móc przejście przez labirynt, zagrać w darta czy przepłynąć wirtualny basen na platformie Genially musieli prawidłowo odpowiedzieć na pytania z zakresu tabliczki mnożenia. Było dużo emocji – każda drużyna chciała wygrać.

– DZIEŃ ZWIERZĄT – uczniowie przygotowali papierowe pacynki przedstawiające zwierzęta. Podczas kolejnych dni świetlica zamieniła się w scenę teatru, na której uczniowie odgrywali sceny z przygotowanymi pacynkami.

– DZIEŃ OŚMIORNICY – uczniowie dowiedzieli się licznych ciekawostek o ośmiornicach a następnie poddali recyklingowi rolki po papierze toaletowym oraz stare butelki i wykonali z nich ciekawe ośmiornice, które zagościły na naszej gazetce.

– DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU – z okazji tego dnia uczniowie zostali zapoznani z licznymi zagrożeniami wynikającymi z korzystania z Internetu, przygotowali plakaty ostrzegające przed niebezpieczeństwem w sieci.

– DZIEŃ BEZ SKARPETEK – w tym dniu nie było za ciepło więc uczniowie byli mało chętni do ścigania skarpet. Przygotowali za to świetlicową gąsienicę, która miała duuuużo kolorowych skarpet. Powstały również pająki stworzone w nowo poznanym stylu KROKOTAK, który przypadło do gustu naszym dzieciom.

– DZIEŃ MAKARONU – z okazji tego dnia dzieci przyniosły różne rodzaje makaronu i tworzyły z niego piękne prace. Największym zainteresowaniem cieszyło się przygotowanie biżuterii. Przy okazji okazało się, że makron lubi się z plasteliną…po ich połączeniu powstały ciekawe ozdoby na naszą świetlicę.

– DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ – z okazji tego dnia uczniowie zrobili dla swoich pedagogów śliczne słoneczniki, które wręczyli podczas szkolnego apelu.

LISTOPAD

– Listopada rozpoczęliśmy Świętem Zmarłych- kilka dni wcześniej przypomnieliśmy o zachowaniu na cmentarzu oraz o polskiej tradycji, która nakazuje odwiedzić groby zmarłych, zapalić na nich znicze i złożyć kwiaty

– Z okazji dnia 11 listopada – Dnia Niepodległości dzieci świetlicowe poznały symbole narodowe Polski, śpiewały Hymn Polski a także wykonały prace plastyczne np. „Godło Polski, kolorowy rysunki o tematyce patriotycznej, przygotowały gazetkę z Okazji Dnia Niepodległości

– 25.11. 2022 naszą świetlicę odwiedził duży pluszowy Miś, który przyszedł z okazji swojego święta – Dnia Pluszowego Misia. Tego dnia dzieci przyniosły na świetlicę swoje ulubione maskotki, wykonywały misie z mas plastycznych, robiły misie – pacynki.

– pod koniec listopada w świetlicy zorganizowano zabawy andrzejkowe z okazji Andrzejek. Dzieci m.in. wróżyły sobie z wosku, losowali zawody jakie mogą wykonywać w przyszłości, robili zdjęcia we wcześniej przygotowanej minifotobudce oraz tańczyły i bawiły się przy piosenkach z repertuaru dziecięcego.

– Ponadto dzieci świetlicowe brały udział w różnych zabawach ruchowych, muzycznych i integracyjnych, układały puzzle, różne rodzaje klocków, grały
w gry planszowe oraz w szachy.

GRUDZIEŃ

– w grudniu podobnie jak w pozostałych miesiącach dzieci grały w różne gry; dużym zainteresowaniem cieszyła się gra rummikub – gra niezwykle rozwijające logiczne myślenie i matematyczne umiejętności oraz różne warianty gier zaledwie 6 klockami

– świetliczaki przygotowały kalendarz adwentowy oraz specjalne zadania, które wykonywali każdego dnia podczas pobytu w świetlicy

-grudzień był miesiącem szczególnym, długo wyczekiwanym przez dzieci. Mogły one tworzyć podczas świątecznych zajęć prace plastyczne wykonane różnymi technikami i materiałami. W naszej świetlicy szybko pojawiły się choinki, lizaki świąteczne, Mikołaj w rozmiarze XXL J, aniołki, gwiazdy, witraże. W tym miesiącu dzieci wykazały się niezwykłą pracowitością. Podczas wykonywania prac poznawały również bożonarodzeniowe tradycje i obyczaje. Nie zabrakło również wspólnego kolędowania.

STYCZEŃ

W miesiącu styczniu świetlica szkolna działała tylko 1 tydzień ze względu na długo wyczekiwane ferie zimowe. Tuż przed ich rozpoczęciem nasze świetliczaki poznały zasady jakimi należy się kierować podczas zabaw zimowych oraz  wykonały gazetkę poświeconą bezpieczeństwu podczas ferii.

W tym miesiącu nasza świetlica wzbogaciła się o nowe gry: Wsiąść do pociągu, La Cucaracha, Rancho, Sen, Uno, Zakręcone robale, Honey oraz mini stół bilardowy oraz grę dart, które cieszyły się niezwykłym zainteresowaniem.

Luty

– w lutym uczniowie podejmowali działania doskonalące umiejętność swobodnego wypowiadania się na dany temat
– wykonywali prace plastyczne, które służyły jako element dekoracji gazetki świetlicowej
– uczniowie sporo czasu poświęcili na poznawanie zwierząt z innych kontynentów, poznali rekordy zwierząt, opowiadali o swoich pupilach i wykonali ich portrety
– z okazji Dnia św. Walentego uczniowie przygotowali kartki przestrzenne dla swoich najbliższych, układali wierszyki walentynkowe
– w dni kiedy nie pozwalała na to pogoda, dzieci spędzały aktywnie czas pokonując trasę sensoryczną

Marzec

– jak tylko pozwalała pogoda świetliczaki przebywały na świeżym powietrzu. Aktywnie spędzali czas i cieszyli się pierwszymi promieniami słońca oraz szukali długo oczekiwanej wiosny

– z okazji Dnia Kobiet świetliczaki przygotowały laurki i drobne upominki dla mam, dziewczyn i koleżanek z klasy

 – starając się zrozumieć przysłowie „w Marcu jak w garncu” dzieci obserwowały pogodę, wyniki obserwacji i dokonanych pomiarów dzieci wpisywały do prowadzonych kalendarzy pogody

– w marcu uczestniczyliśmy w rekolekcjach

– z okazji Dnia Wody  dzieci dowiedziały się, dlaczego woda jest niezbędna do życia, dlaczego w niektórych krajach jej brakuje oraz w jaki sposób ją oszczędzać. Uczniowie robili „mokre eksperymenty”, a do naszych szkolnych łazienek przygotowały przypominajki  zachęcające do oszczędzania wody

– świetliczaki bawiły się w różne zabawy usprawniające ich kondycje wzrokowo – ruchową

Kwiecień

– z okazji Świąt Wielkanocnych dzieci przebywające w świetlicy szkolnej dużo opowiadały o tradycjach świątecznych w ich domach

– świetliczaki chętnie przygotowały dekoracje świąteczne: tworzyli papierowe kurczaczki, owieczki, baranki wielkanocne z masy solnej, kolorowali koszyczki wielkanocne

– w kwietniu przypada Dzień Ziemi – z tej okazji dużo  rozmawialiśmy o naszej planecie, dzieci poznawały zagrożone wyginięciem gatunki oraz zasady działań proekologicznych, wykonali pracę plastyczną „Moja Ziemia” oraz przygotowały wspólny plakat „Nasza zdrowa planeta” oraz posprzątały teren wokół szkoły

– wiosenny miesiąc pozwolił na wiele aktywności na świeżym powietrzu: dzieci bawiły się w różne zabawy ruchowe, uczyły się zasad rywalizacji, pokonywały swoje rekordy, a przy okazji rozpoznawali przelatujące nad ich głowami ptaki

– podczas pobytu w sali świetlicy dzieci wykonywały prace plastyczne, grali w ulubione gry planszowe, układali różne konstrukcje z klocków

Maj

– majowe dni pozwoliły na częstą aktywność na świeżym powietrzu: uczniowie chętnie grali w piłkę, bawili się na placu zabaw, wychodzili na spacery, poznawali i grali w zapomniane gry podwórkowe

– świetliczaki nie zapomniały o Dniu Matki: dzieci rysowały portret swoich mam oraz, przygotowały piękne kwiaty

– w maju dużo mówiliśmy o tym co robić, aby być zdrowym, jak ważna jest nasza aktywność fizyczna, poznaliśmy zasady zdrowego odżywiania i piramidę zdrowego żywienia. Dużo radości uczniom przebywającym w świetlicy sprawiało przygotowanie soków z przeróżnych warzyw i owoców

– z okazji Dnia Europy dzieci poznawały kraje europejskie, układali puzzle „Europa”, rozpoznawały kraje po konturach i zastanawiały się co dany kontur przypomina